Bederf in de koelkast
Nog steeds stellen veel Nederlandse huishoudens hun koelkast in op een te hoge
temperatuur.Hierdoor kunnen producten eerder bederven dan de
houdbaarheidsdatum aangeeft.
Omdat de consument steeds vaker verse producten wenst, wordt er veel onderzoek
gedaan naar de houdbaarheid van producten die kunnen bederven. Een van die
onderzoeken betreft het aantal pseudomonas-bacteriën per kilogram verse kip.
In figuur hieronder en in het eerste onderdeel bekijken we de resultaten van een proef
waarbij een kip werd
bewaard in een koelkast die op C is ingesteld. Er werd bijgehouden hoe het aantal
bacteriën per kilogram kip zich ontwikkelde. Om alle gegevens in één grafiek
overzichtelijk te presenteren is de logaritme van uitgezet tegen het aantal dagen
vanaf het begin van de koeling.
Volgens de Warenwet mogen er ten hoogste miljoen bacteriën aanwezig zijn per kilogram kip. Zijn er meer bacteriën aanwezig, dan wordt het kippenvlees afgekeurd en mag het niet meer gegeten worden.
Onderzoek met behulp van de grafiek of de kip na dagen koelen op C nog gegeten mag worden.
Eén kilogram kippenvlees dat pseudomonas-bacteriën bevat, wordt in een
koelkast bewaard.De volgende formule geldt:
Hierin is het aantal bacteriën, de temperatuur in de koelkast in en het aantal
dagen dat de kip in de koelkast wordt bewaard.
De kip blijkt, bij een bepaalde vaste temperatuurinstelling, na precies twee dagen
miljoen bacteriën te bevatten.
Bereken op welke temperatuur de koelkast is ingesteld.Geef je antwoord in gehele graden Celsius.
Uit de formule is af te leiden dat bij elke waarde van het verband tussen en exponentieel is. Neem aan dat de koelkast op zou zijn ingesteld.
Bereken dan de groeifactor per dag voor het aantal bacteriën . Geef je antwoord in twee decimalen nauwkeurig.
Differentieer de volgende functies. Schrijf het antwoord zo eenvoudig mogelijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Differentieer:
|
. |
Jaap brengt een band op spanning. Na seconden pompen is de spanning bar.
Wat is de spanning als Jaap begint te pompen? En wat als de band vol is?
Bereken de gemiddelde stijging per seconde van de spanning op het tijdsinterval in drie decimalen.
Volgens Jaap is dat gemiddelde goed te benaderen met .
Bereken in drie decimalen.
Bereken algebraïsch na hoeveel seconden (in één decimaal) de spanning in de band bar is.
In de volgende verbanden is een exponentiële functie van .
Schrijf ze in de vorm met
en in twee decimalen.
|
|
|
|
In de volgende verbanden is een machtsfunctie van .
Schrijf ze in de vorm met
en in twee decimalen.
|
|
|
|
De hoogte van een boom (in meter) jaar nadat hij is aangeplant wordt gegeven door de formule .
Hoe hoog is de boom als hij geplant wordt?
Je kunt ook schrijven als .
Toon dat aan.
Op den duur groeit de boom niet meer.
Hoe lang wordt hij op den duur? Bepaal dat algebraïsch.
Hieronder staat de grafiek van . Het eerste jaar is de groei van de boom nagenoeg exponentieel. Hij is namelijk goed te benaderen door de exponentiële functie .
Geef een formule voor . Licht je werkwijze toe.
Bereken met differentiëren hoe snel de boom na jaar groeit. Geef je antwoord in cm/maand.
Geluidshinder van het verkeer
Langs drukke snelwegen
Het lawaai dat men ondervindt van het verkeer op een
drukke snelweg blijkt vooral af te hangen van de afstand
die men heeft tot de snelweg en van de snelheid van het
verkeer op de snelweg.
Het lawaai is niet constant. Ook als een waarnemer op
een vaste plek staat, wisselt het lawaai in de tijd voortdurend.
Voor het vergelijken van situaties hanteert men
daarom het gemiddelde lawaainiveau () op een plek.
Een hoge waarde van kan reden zijn om een geluidswal
te plaatsen bij een woonwijk.
Bij drukke snelwegen gaat men uit van de formule:
.
Hierbij is de afstand in meters tot de snelweg en de
gemiddelde snelheid in km/uur van het verkeer.
Toon aan dat volgens deze formule afneemt als de afstand tot de snelweg groter wordt.
Bewoners van woningen dicht bij de snelweg ondervinden
vooral veel overlast bij hoge en bij zeer lage gemiddelde
snelheden van het verkeer.
Een woning staat op meter afstand van de snelweg.
Bepaal met de GR: bij welke snelheid is voor deze woning minimaal?
Vind deze snelheid ook met behulp van differentiëren.
Onderzoek in hoeverre de afstand die een woning heeft tot de snelweg van invloed is op de gemiddelde snelheid waarbij minimaal is.
In steden
Op drukke plekken in een stad is de verkeerssituatie vaak erg ingewikkeld.
Een formule als hiervoor kan dan
niet gebruikt worden. Bovendien zijn in een stad de pieken in het lawaai meestal
meer van belang dan het gemiddelde
lawaainiveau. Voor het vergelijken van situaties gaat men als volgt te werk.
Per plek meet men het lawaainiveau continu gedurende een vaste meetperiode, bijvoorbeeld van 04.00 uur tot 24.00 uur.
Uit de meetresultaten bepaalt men daarna het lawaainiveau dat gedurende % van die meetperiode werd overschreden. Dit niveau wordt aangeduid met .
Vindt men voor bijvoorbeeld de waarde , dan was
het lawaainiveau daar gedurende % van de meetperiode
hoger dan en gedurende % van de meetperiode
of lager.
Op een werkdag is van 04.00 uur tot 24.00 uur het lawaainiveau
continu gemeten op een bepaalde plek. Voor die meetperiode en die plek vond men
. Alleen
tijdens de ochtendspits (07.00 - 09.00 uur) en de avondspits
(17.00 - 19.00 uur) werden daarbij waarden hoger
dan gemeten.
Maak op grond van het bovenstaande een mogelijke grafiek; zet verticaal het lawaainiveau uit en horizontaal de tijd (een etmaal). Geef een toelichting.
In Londen hebben onderzoekers bovendien per plek aan een groot aantal omwonenden gevraagd
in welke mate
men zich ergert aan het verkeerslawaai. Op grond van de antwoorden bepaalden de onderzoekers
een "ergernisscore"
voor elke plek.
Voor gebruikten ze de getallen
tot en met , waarbij
overeenkomt met "in het
geheel niet ergerlijk" en met "uitermate ergerlijk".
Er bleek geen direct verband te bestaan tussen de ergernis-
score en .
Een hogere waarde van leverde
niet altijd een hogere ergernis-score. De ondervraagden bleken zich namelijk met name
te ergeren aan lawaai dat
vrachtauto's en bussen maken. Diepgaande analyse van de resultaten leidde tot het
opstellen van een model
waarin naast en ook het percentage zwaar verkeer
is opgenomen; zie onderstaande figuur.
Voordat een ringweg was aangelegd, leverden metingen voor een zeker knelpunt in Londen
op:
en .
Na de openstelling van de ringweg is het op het knelpunt veel minder druk. Tegenwoordig
is de ergernis-score
voor het knelpunt nog maar de helft van die van vroeger.
Het percentage zwaar verkeer op het knelpunt is tegenwoordig .
Lees af hoe groot op het knelpunt tegenwoordig ongeveer is. Licht je werkwijze toe.
Op grond van de figuur kan voor een formule worden opgesteld van de vorm: .
Bereken en in één decimaal.