In dit hoofdstuk leren we exponentiële en logaritmische functies differentiëren.
Eerst geven we een flinke herhaling van allerlei soorten functies waarbij hun afgeleide
ook weer aan de orde komt.
Groei van zuigelingen
Bij de geboorte is een mens cm lang en weegt hij
kg. Als hij één jaar oud is, is hij gegroeid tot cm en
weegt hij inmiddels kg. Uiteraard zijn deze cijfers gemiddelden.
De groei verloopt min of meer gelijkmatig.
We volgen de “modelbaby” gedurende zijn eerste
maanden.
Hoe lang en hoe zwaar is de baby na maanden ? Bereken dat uitgaande van bovenstaande gegevens; controleer je antwoorden in de figuur.
Na maanden is de lengte cm en het gewicht kg.
Stel een formule op voor de lengte uitgedrukt
in .
Ook voor het gewicht uitgedrukt in .
De formules zijn van de gedaante: .
Controleer je antwoorden door op de GR de grafieken ervan te tekenen.
Wat zijn de betekenissen van de getallen in beide formules in termen van de baby ?
Wat zijn de betekenissen van de getallen in beide formules in termen van de baby ?
Als de groei ven een hoeveelheid (bijvoorbeeld lengte, gewicht) per tijdseenheid constant
is, is de grafiek
van het verband tussen de hoeveelheid en de tijd een rechte lijn. We spreken dan van
lineaire groei.
De formule die hierbij hoort heeft de vorm: ,
stelt de tijd voor en de hoeveelheid.
is de beginhoeveelheid (op tijdstip t = 0).
is de richtingscoëfficiënt van de lijn; dat is de
toename van de hoeveelheid per tijdseenheid.
De grafiek van een lineair verband tussen en is
een rechte lijn met formule: .
Als je twee punten van de rechte lijn kent, kun je en
vinden.
de
richtingscoëfficiënt
vind je door een van de gegeven punten in te vullen, welk van de twee, doet er niet
toe.
Een vergelijking van de lijn door de punten en
vind je als volgt.
De richtingscoëfficiënt van de lijn door deze twee punten is
, dus
een vergelijking is: .
invullen geeft
, dus
.
Een vergelijking van de lijn is dus: .
Hieronder staat een (deel van een) tabel van een lineair verband tussen en.
Vul de tabel verder in.
Teken de bijbehorende grafiek.
Stel een formule op voor het verband tussen en .
Gegeven is de lijn met daarop de punten en
Teken in een assenstelsel.
Geef een vergelijking van . Gebruik de variabelen en .
Gegeven is de lijn met richtingscoëfficiënt door .
Teken in een assenstelsel.
Stel een formule op voor .
Uitzetten
Als metaal warmer wordt, zet het uit. Bij spoorrails werd
daar vroeger rekening mee gehouden; de rails sloten niet
precies op elkaar aan, maar er was in de winter bij °C
een tussenruimte van cm om het uitzetten op te vangen.
De lengte van een rail wordt gegeven door de formule:
. Hierin is de lengte in meters en de
temperatuur in graden Celsius.
Om de grafiek van als functie van op de GR te
kunnen tekenen moet je een geschikt window nemen.
Welke waarden van lijken je redelijk? En welke waarden voor ? Welk window kies je dus?
Teken de grafiek van als functie van op de GR.
Hoe verandert de lengte als het °C warmer wordt?
Hoe warm moet het worden om de tussenruimte tussen de rail helemaal te vullen?
Sterkte van touwen
Hoe dikker een touw, hoe sterker het is. Voor een bepaald
type touw geldt de formule . Hierin
is de diameter van het touw (in cm) en het maximale
gewicht dat het touw kan hebben zonder te breken (in kg).
Teken de grafiek op de GR. Welk window kies je?
Bereken hoeveel kg nodig is om een touw van cm te doen breken?
Bereken langs algebraïsche weg in twee decimalen hoe dik een touw moet zijn om een gewicht van kg te dragen.
Een touw van cm wordt vervangen door een touw van cm. Het nieuwe touw kan zwaarder belast worden. dan het oude.
Bereken met hoeveel kg meer.
Bereken .
is ongeveer keer zo groot als het antwoord op vraag d.
Kun je dat verklaren?
In de praktijk worden touwen veel minder belast dan wat ze theoretisch kunnen dragen. Men hanteert wel een veiligheidsfactor , dat wil zeggen dat men niet meer dan van de maximale last gebruikt.
Zoomfit
Soms is het lastig een geschikt window op de GR te vinden.
Voor Xmin en Xmax kun je meestal uit het verhaal wel verstandige waarden afleiden.
Voor Ymin en Ymax
kies je dan maar twee waarden. Op de GR is een optie 'ZoomFit' waarmee dan achteraf
de -waarden van het
window aangepast worden. Zo krijg je een mooi passende grafiek op de GR.
Zoek uit hoe dat bij jouw machine werkt.
Kimduiking
Je staat op een vuurtoren aan het strand en je kijkt over zee. Omdat je je op een
behoorlijke hoogte bevindt, ligt
de horizon (de kim) duidelijk onder je. Hoeveel hij onder je ligt heet wel de kimduiking
en wordt gemeten in minuten.
Een minuut is het -ste deel van een graad.
In het plaatje hiernaast is aangegeven welke hoek de kimduiking is: de hoek tussen
de horizontale lijn en en
kijklijn waarlangs je de horizon ziet.
Duidelijk is dat de kimduiking afhangt van de hoogte
waarop je je bevindt. Er geldt de volgende merkwaardige
formule: , waarbij gemeten wordt in voeten en
in minuten. Een voet is cm.
Teken de grafiek van als functie van op de GR. Welk window kies je?
Hoe verandert als twee keer zo groot wordt?
Hoe moet je veranderen als je twee keer zo groot wilt
maken?
Iemand verplaatst zich van hoogte voet naar hoogte voet.
Hoeveel neemt de kimduiking dan toe?
Hoeveel is dat gemiddeld per voet dat de hoogte toeneemt?
Bereken . Wat is het verband met vraag c?
Het is ouderwets om hoeken in minuten te rekenen en hoogtes in voeten. Als we de kimduiking gewoon in graden rekenen en de hoogte in meters, wordt de formule minder mooi.
Stel de nieuwe formule op.
Windenergie
De hoeveelheid vermogen die een windmolen levert, is
evenredig met de derdemacht van de windsnelheid. De windsnelheid noemen we (m/s) en de geleverde energie
(watt). Er is dus een evenredigheidsconstante , zo
dat .
Een zekere molen levert watt bij een windsnelheid
van m/s.
Bereken de evenredigheidsconstante exact.
Teken de grafiek van als functie van . Kies bij het window: . Wat zijn de bijbehorende -waarden?
Bereken langs algebraïsche weg in één decimaal hoe hard het moet waaien (in m/s) wil de geleverde energie watt bedragen.
Als het harder gaat waaien neemt de geleverde energie toe.
De windsnelheid neemt toe van tot m/s.
Met hoeveel watt neemt de geleverde energie dan toe? Hoeveel is dat gemiddeld per m/s dat de windsnelheid toeneemt?
Bereken . Wat is het verband met vraag d?
Als je tegen een berg op fietst of tegen de wind in, kun je
beter in een kleine versnelling rijden. In wielertermen: in een kleiner verzet.
Dan gebruik je op het achterwiel een groot tandwiel, dus met veel tandjes.
Vergelijk een groot met een klein verzet. Bij beide trappen we de pedalen één
keer rond.
Bij welk van de twee rijden we het hardst?
Bij welk van de twee kost dat het meeste moeite?
In de figuur staat een bundel grafieken, afkomstig uit het Prisma Fietsboek. Bij twaalf trapsnelheden is de grafiek getekend van het verband tussen de rijsnelheid en het verzet. Hierbij is het verzet het aantal meters dat je aflegt, als je de pedalen één keer rond trapt.
Anneke trapt de pedalen elke seconde één keer rond met een verzet van meter.
Hoe hard fietst Anneke (in km/uur)?
Anneke rijdt in een zeker verzet en zal niet schakelen (van verzet veranderen). Als ze twee keer zo hard wil rijden, moet ze dan ook twee keer zo snel trappen?
Onderzoek met de grafiek of dat het geval is bij trapsnelheid en als het verzet is.
Algemener geldt: als Anneke keer zo hard wil gaan rijden, moet ze ook keer zo snel gaan trappen. De trapsnelheid noemen we , de rijsnelheid .
Teken de grafiek voor het verband tussen en , bij verzet ( horizontaal, verticaal).
Stel een formule op voor uitgedrukt in bij .
Leg dit uit.
In het diagram hieronder kun je aan de hand van je lengte zien of je te zwaar of te licht bent.
Het stond bij een artikel
over hartziekten: The biggest single killer of women in the
UK, in het Engelstalige blad Cosmopolitan van april 1995.
Verticaal staat de lengte in inches, horizontaal het gewicht
in stones. Engeland is weliswaar overgestapt op “meter” en “kilogram”, maar je komt
toch nog vaak “ouderwetse”
Engelse maten tegen.
inch cm, stone kg.
Jane weegt stones en is inches lang. Heeft ze een goed gewicht?
Diewertje weegt kg en is meter lang.
Bereken hoeveel kilo Diewertje minimaal moet afvallen om in het OK-gebied te komen?
De grenslijn tussen “under-weight” en “OK” heeft de formule: , waarbij het gewicht in stones is en de lengte in inches.
Maak zelf een formule voor de lijn tussen “OK” en “overweight”.
Vul passende uitdrukkingen in in:
voor de punten ( in het OK-gebied geldt:
.
We willen een formule voor de grenslijn tussen “underweight” en “OK” voor de Nederlandse maten. Dus als je in die formule het gewicht in kilogrammen invult, moet de formule als uitkomst de lengte in centimeters opleveren.
Pas daartoe de Engelse formule aan.
Een deel van de bossen in Nederland is bestemd voor de houtindustrie. Voordat
een bos wordt gekapt, onderzoekt men meestal eerst hoeveel m3 hout het bos
op zal leveren. Dit gebeurt aan de hand van de diameter en de hoogte van
bomen. De diameter van een boom wordt gemeten op een vaste hoogte.
Voor het bepalen van de hoeveelheid hout in één boom wordt gebruik gemaakt
van de volgende formule:
,
met diameter en hoogte beide in m (meter).
In deze formule is het volume aan hout in de boom in m3. De factor heet de
vormfactor. De vormfactor is een getal dat afhangt van de soort boom en de
diameter van de boom.
Een voorbeeld van een boom die gebruikt wordt in de houtindustrie is de grove
den (Pinus sylvestris). Zie de figuur.
Voor de grove den wordt het verband tussen
vormfactor en de diameter (in m) bij
benadering gegeven door de volgende formule:.
In een bos staat een grove den met een diameter
van m.
Bereken hoeveel procent de vormfactor van deze boom afneemt als de diameter van deze boom met % toeneemt.
De grootste bekende diameter van een grove den is m. Naarmate de diameter van een grove
den groter is, is de hoogte ook groter. Voor de grove den geldt bij benadering
het volgende verband tussen de hoogte en de diameter :
.
Ook hier is de diameter in m en de hoogte in m.
Een grove den van m hoog wordt gekapt.
Bereken hoeveel hout deze grove den volgens de formules bevat.
Op basis van de formule en de formule kan de formule worden geschreven als . Hierin zijn , en constanten.
Toon aan dat inderdaad geschreven kan worden als
en bereken
,
en in twee decimalen.
Een bos met grove dennen moet worden gekapt. Alvorens tot de kap over te gaan wordt eerst een schatting gemaakt van de houtopbrengst. Hiertoe worden de diameters van de bomen opgemeten en ingedeeld in klassen van verschillende grootte. Zie de tabel hieronder.
Maak met behulp van de eerste twee kolommen van de tabel een schatting van de gemiddelde diameter.
De formule voor is, met afgeronde getallen ,
en :
.
We bekijken de grafiek van alleen maar voor waarden van tussen
en .
Iemand beweert dat de grafiek van op dit stuk toenemend stijgend is.
Stel de afgeleide functie van op en toon met de grafiek van deze afgeleide functie aan dat deze bewering juist is.
Op de site buienradar.nl kun je verschillende weerkaarten bekijken.
De kaarten bevatten actuele weergegevens zoals temperatuur, windkracht en windrichting.
In de figuur hiernaast zie je de windkaart
van Nederland op maandag 11 maart 2013 om 20:40 uur. Deze kaart is gebaseerd op gegevens
van KNMI-meetstations
die over Nederland zijn verspreid. Deze meetstations geven elke minuten een nieuwe
waarneming af.
In Nederland zijn er officiële KNMI-meetstations.
Bereken hoeveel waarnemingen er elke dag in totaal door de officiële meetstations aan het KNMI worden doorgegeven.
Als je in de ochtend van huis naar school fietst en in de middag
terugfietst, kan de wind invloed hebben op je totale reistijd. Hoe dat zit,
onderzoeken we in de rest van deze opgave.
Sylvia woont km van school.
Zij fietst elke schooldag. We gaan ervan uit dat als er geen wind is, haar snelheid
constant km/u is. Haar totale
reistijd is op zo'n schooldag dus uur.
Meestal waait het echter. We veronderstellen dat Sylvia altijd wind mee heeft op de
heenweg en wind tegen op de terugweg en dat de wind de
hele dag constant is. Dan is Sylvia's snelheid op de heenweg km/u en op de terugweg km/u. Hierbij geldt .
Op een dag geldt . Sylvia's totale reistijd is die dag langer dan uur.
Bereken hoeveel minuten haar totale reistijd die dag langer is dan uur.
Sylvia's totale reistijd
in uren wordt gegeven door de formule: .
De formule voor kan worden gevonden door een formule voor de reistijd
voor de heenweg en een formule voor de reistijd voor de terugweg op te stellen en
deze formules bij elkaar op te tellen.
Stel deze formules op en toon daarmee aan dat de bovenstaande formule voor juist is.
Op een dag is Sylvia's totale reistijd uur en minuten.
Bereken exact de waarde van op die dag.
Met de formule voor Sylvia's totale reistijd kun je zonder te rekenen beredeneren dat haar totale reistijd op een dag met wind groter is dan op een dag zonder wind.
Geef zo'n redenering.
Dat de totale reistijd toeneemt als toeneemt, kun je ook aantonen met behulp van de afgeleide van .
Stel een formule op voor de afgeleide van en toon daarmee aan dat de totale reistijd toeneemt als toeneemt.