Het snijpunt met de verticale as
1
a
x (in km)

0

1

2

3

4

5

y (in euro's)

6

9

12

15

18

21

b

Met het getal 3.

c

Met 1 1 2 naar boven.
Met 3 naar beneden.
Met 4 1 2 naar beneden.

d
e

Als x met 1 toeneemt, neemt y nog steeds met 3 toe.

f

y = 3 x + 4

2
a
x

‐2

‐1

0

1

2

3

y = 3 x

‐6

‐3

0

3

6

9

b
x

‐2

‐1

0

1

2

3

y = 3 x + 1

‐5

‐2

1

4

7

10

c
x

‐2

‐1

0

1

2

3

y = 3 x 2

‐8

‐5

‐2

1

4

7

d
e

( 0,0 ) ; ( 0,1 ) ; ( 0,‐2 )

f

De tweede coördinaat is het constante getal in de formule.

g

Het getal waarmee x vermenigvuldigd wordt is bij alle drie hetzelfde.

h

Alleen lijn k .

3
a
b

Zie opgave a.

c

y = ‐3 x + 2

d

( 0,‐4 )

De richtingscoëfficiënt
4
a

De lijn loopt minder steil, maar begint wel in het punt ( 0,6 ) .

b

y = 2 x + 6

5
a
x

‐2

‐1

0

1

2

3

p :   y = 2 x + 3

‐1

1

3

5

7

9

q :   y = ‐5 x + 3

13

8

3

‐2

‐7

‐12

r :   y = x + 3

1

2

3

4

5

6

b

‐5 ; 1

c

‐5 ; 1

d
e

Als de richtingscoëfficiënt positief is, is de lijn stijgende. Als je van links naar rechts kijkt.
Als de richtingscoëfficiënt negatief is, is de lijn dalende. Als je weer van links naar rechts kijkt.
Als de richtingscoëfficiënt 0 is loopt de lijn evenwijdig met de horizontale as.

f

Het constante getal in de vergelijkingen is hetzelfde, namelijk 3.

6
a

rc = 1

b

De richtingscoëfficiënt van lijn t is meer dan 1.
De richtingscoëfficiënt van lijn u is minder dan 1, maar wel groter dan 0.

c

Die, waarbij het getal waarmee x vermenigvuldigd wordt, het grootst is. Dat is lijn v .

De rol van a en b in y = ax + b
7
a

rc = 1

b

op hoogte ‐1 ; op hoogte 3

c
8
a
b

Zie opgave a.

c

Op hoogte 3 .

d

k :   y = 2 x 3

e

Zie opgave a.

f

m :   y = ‐2 x 1

9
a

rc = 1 2

b

Op hoogte 1 1 2 .

c
d

Zie opgave c.

e

p y = 1 2 x + 3

10
a

8 hokjes omhoog

b

1 1 3 hokje omhoog

11
a
b

e :   y = 1 4 x + 3

c

f :   y = 1 3 5 x + 1 1 2

Twee speciale gevallen
12
a
x

‐2

‐1

0

1

2

3

y = 0 x + 2

2

2

2

2

2

2

b

0

c

rc = 0

d
e

...

13
a
b

( ‐4 1 2 ,2 ) en ( ‐4 1 2 ,1 )

c

Zie opgave a.